Loodvrij vissen HSV de Poepenkolk

Dinsdag, 23 februari 2021

Sportvisserij MidWest Nederland stelt ieder jaar geld beschikbaar voor het jeugdstimuleringsfonds. Dit fonds is bedoeld om jeugd tussen de 14 en 17 jaar aan het vissen te krijgen en te behouden. Bij onze hobby/sport is het echter zo dat deze jongeren op latere leeftijd vaak weer gaan vissen. Dan leeft al snel de vraag op hoe we jongeren betrokken kunnen houden bij het sportvissen.

De jeugdcommissie van HSV de Poepenkolk uit Elburg wil zich graag inzetten voor deze jeugd, daarom is er  een online baarscompetitie opgestart. Op 1 december is het startschot van deze competitie gegeven, ieder jeugdlid kon zich persoonlijk inschrijven en ontving bij inschrijving een onthaakmat met daarop een meetlint afgebeeld. Hiervan is het de bedoeling dat de jeugd leert om
 altijd een onthaakmat mee te nemen en een veilige omgeving voor de vis te creĆ«ren.

Gedurende de competitie heeft HSV de Poepenkolk meerdere korte clinics gegeven. Tijdens deze clinics werden alle corona maatregelen in acht genomen, maar is er toch op 1,5 meter contact geweest met de jeugd. Zo is er uitleg gegeven over diverse systemen en hebben we ze verschillende montages leren maken. Dit resulteerde direct in mooie vangsten onder de jeugdleden, waaronder een baars van 45 cm, op een montage die net door een vrijwilliger was gemaakt. Tijdens deze clinics is er ook aandacht geweest voor loodvrij vissen. Hierbij heeft de vereniging ook folders over loodvervangers uitgedeeld. Naar schatting vist nu ongeveer 60 procent van de jeugdige deelnemers met loodvervangers.

Vanuit de HSV zijn er loodvervangers gedeeld met de jeugdleden, vanuit daar kwam al snel de vraag naar meer. Er wordt immers af en toe wat verspeeld. Door middel van contact met Sportvisserij MidWest Nederland volgde er al gauw een pakketje met meer loodvervangers. Deze zijn inmiddels verdeeld over onze deelnemers.

Belangrijk is om de jeugd bewust te maken van de gevaren van lood en in contact te laten komen met loodvrij materiaal. Veel loodvrije alternatieven zijn duurder dan de alternatieve van lood. Daarom is voorlichting naar zowel de ouders als jeugd belangrijk. Daarom is HSV de Poepenkolk ook erg blij met de bijdrage van Sportvisserij Midwest Nederland, en de bijdrage van
Sportvisserij Nederland om voor deze competitie de loodvervangers te sponsoren.

HSV de Poepenkolk hoopt dat door middel van het bieden van informatie en alternatieven de jeugd zo ver te krijgen om over te gaan  naar loodvrij vissen. Met deze kleine bijdrage hoopt de vereniging dan ook een stap te kunnen maken naar een schoner milieu. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

Zaterdag 27 februari is de laatste dag van de competitie en mede dankzij een aantal sponsoren en het jeugdstimuleringsfonds heeft de vereniging leuke prijzen beschikbaar weten te krijgen. Het doel dat de vereniging voor ogen had is geslaagd! Ondanks de coronatijd heeft HSV de Poepenkolk een prachtige wedstrijd kunnen neerzetten, waarbij welzijn van de vis en een schoner milieu onder de aandacht is gebracht bij onze jeugd.