Wie vist daar?

Donderdag, 28 mei 2020

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Willie van Hee 70 jaar oud, getrouwd, en heb 3 dochters en 4 kleindochters. Ik woon al 63 jaar in Elburg en heb het hier erg naar mijn zin.

Op mijn 56e kon ik vervroegd met pensioen en heb ik van deze regeling gebruik gemaakt. Vanaf die tijd ben ik gaan vissen. De viswateren zijn mooi dicht in de buurt en ik kan ze allemaal bereiken in Elburg met de fiets. De polder vind ik te ver, daar ga ik niet naar toe. Maar ik kan prima vissen in Elburg. Als kind kreeg ik een bamboehengel van de oud-voorzitter de heer Deen. Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Zo ben ik begonnen met vissen.

Ik heb ook nog een andere hobby en dat is het houden van postduiven. Met deze duiven deed ik mee met wedstrijdvluchten. Hier heb ik ook veel plezier aan beleefd maar vanwege het vele werk wat je hiermee hebt, ben ik er mee gestopt en ben weer gaan vissen. Vissen geeft mij rust in mijn hoofd en werkt ontspannend. Je bent in de buitenlucht en ik kan genieten van de natuur en het maakt je dag helemaal goed als je ook nog wat vangt. Elke woensdagmiddag doe ik met de 50 plus wedstrijden mee en dat vind ik erg gezellig.

3 jaar geleden ben ik begonnen met de wintercup-competitie. Daar doen onze topvissers aan mee en maak ik niet veel kans om te winnen, maar dat vind ik niet erg, ik vind het leuk om mee te doen en ik leer veel van ze. Het hoogste gewicht wat ik heb gevangen is 27kg. Dat lijkt veel maar de toppers vangen zo maar 40kg of meer. Mijn grootste vis die ik gevangen heb , is een brasem van 60cm. Ik heb ook een keer een karper gevangen van 52cm aan de vaste stok. Ik zat toen tussen Joop Bonhof en Egbert van Kolthoorn in. De ene keer zat ik bijna bij Joop op schoot en erven later bij Egbert. Uiteindelijk heb ik hem toch in het schepnet gekregen. In de gracht heb ik ook wel eens karpers gevangen maar die waren iets kleiner. Wat ik nog graag een keer zou willen vangen is een mooie zeelt. Met het wedstrijdvissen heb ik wel eens een paar keer een prijs gewonnen. Met de wintercup heb ik 2 keer een prijs gewonnen, waarvan 1 keer stom toevallig was. Dit keer werd er niets gevangen en hield iedereen het voor gezien. Uiteindelijk bleef ik over met iemand anders. We hadden allebei ook niets gevangen, dus moest er geloot worden en dat heb ik gewonnen ha ha, en ging er met de 1e prijs vandoor. Ik beleef nog steeds heel veel plezier aan de hengelsport en hoop dat ik van mijn hobby nog lang kan genieten.

P.s. Tijdens dit interview bewees Willie een goede sportvisser te zijn en ving in 1 uur 2 bleien van resp. 22 en 20 cm en 2 voorns. Alle vissen werden met respect en ongeschonden weer terug gezet.