Controle

Dinsdag, 28 april 2020

Wie een rondje langs het viswater maakt valt het eerste op de enorme hoeveelheid afval. Het maakt niet uit waar. Of het nu de gracht, Goorkolk of Puttenerbeek is, overal hetzelfde beeld. Daarnaast is er groep vissers die zich nergens wat van aan trekt.

Auto’s worden lukraak geparkeerd, er wordt nu gevist in de Goorkolk dat mag alleen mag van 1 juni tot 30 september enz. Nog erger is de houding van de vissers tijdens controle. Niet willen meewerken, aanwijzingen worden niet opgevolgd, tot doodsbedreigingen toe. Dit is totaal onacceptabel. Vanaf nu wordt er vaker gecontroleerd. Bij constatering van een overtreding of het niet opvolgen van een aanwijzing wordt de VISpas ingenomen. De vereniging en de controleur is daar toe bevoegd. Zie hieronder de letterlijke tekst uit de Algemene Voorwaarden bij de VISpas.

Controle
Men is verplicht de VISpas en bijbehorende Lijst(en) van VISwateren direct ter inzage af te geven aan controleurs van een hengelsportvereniging en/of federatie, de politie of andere opsporingsambtenaren. In plaats van deze papieren lijst mag men ook de digitale versie van de lijst (www.visplanner.nl of de VISplanner app) tonen. Aanwijzingen van hen (of van/namens de eigenaar) dienen onmiddellijk te worden opgevolgd. Bij geconstateerde overtreding is de controleur bevoegd de VISpas en de Lijst(en) van VISwateren in te nemen. De controleur is vervolgens verplicht deze documenten onverwijld in te leveren bij de secretaris van de vereniging die de VISpas heeft uitgereikt onder opgave van reden van inname.