Jaarverslag 2020

Jaarverslag Secretaris 2020

De uitbraak van het coronavirus heeft een zware stempel gedrukt op de samenleving en het verenigingsleven. Veel sporten kregen te maken met een gehele of gedeeltelijke sluiting. Het bleef voor de hengelsport beperkt tot wedstrijden die werden afgelast, en voor ons een kort visverbod aan de haven bij de botters aan eind van havenseizoen. Gelukkig kon iedereen het gehele jaar gewoon blijven vissen. De wedstrijden voor de senioren waren onder voorwaarden alleen toegestaan van 1 juni tot 14 oktober. Er waren voor de senioren geen competities, alleen losse wedstrijden. Voor het eerst in 70 jaar is er geen clubkampioen. De prijzen van de seniorencompetities 2019 zijn 1 juli uitgereikt na afloop van de 50+ wedstrijd. De jeugd heeft wel een vaste stok competitie gevist. Door alle beperkende maatregelen is het voor veel andere sporten financieel een zwaar jaar geweest. Daarentegen is het voor de hengelsport een heel goed jaar met een record aantal leden.

Bestuur
  • Er is dit jaar een stuk minder vergaderd en overlegt dan andere jaren. Veel is afgezegd of uitgesteld. Er zijn 6 bestuursvergaderingen geweest. Er is 1 digitale thema-avond bijgewoond van Sportvisserij MidWest Ned.
  • Er is overleg geweest met de gemeente Elburg over:
    • Clubgebouw Oude Bleeksweg. De hele procedure kan 3 tot 5 jaar duren
    • Sportakkoord gemeente Elburg. Het Sportakkoord is mede ondertekend door de vereniging.
    •  Het overleg over de haven is om corona door de gemeente afgezegd.
  • Er is overleg geweest met het Waterschap Vallei en Veluwe en de gemeente over het inrichten van de brandvijver bij ’t Huiken als hoog bezette karpervijver. Het water, en de andere sierwateren, zijn uitgebaggerd.
  • De jeugdcommissie heeft een partytent van 3 x 3 meter aangeschaft.
  • De vereniging heeft een nieuw logo, zie rechts boven. De vereniging heeft ook nieuwe verenigingskleding.
  • In februari heeft De Sportvis Academie Zwolle, in samenwerking met O.A.B. Ned. een visstand monitoring gedaan in de gracht. Het rapport staat op de site.
  • De vereniging bestaat dit jaar 70 jaar. Er was voor 6 juni een 5-jarig jubileumfeest gepland. Het jubileumfeest is afgelast i.v.m. corona. Het bestuur heeft besloten, gezien de onzekere tijd, het jubileumfeest helemaal aftelasten.
  • Het looprecht op de Strekdam is landelijk ingebracht.
  • Half augustus is er in het water achter de flats aan de Hellenbeekstraat, door een riool overstort tijdens een onweersbui, vissterfte en er is later botulisme ontstaan.
  • Het parkeren in het blauwe zone vak bij de botters wordt voor vissers verboden. Kortstondig visspullen laden en lossen, ook buiten het blauwe zone vak, is toegestaan.
  • Tijdens de Wintercup wordt het gebruik van 2 leefnetten verplicht.
  • Er wordt alleen nog maar toestemming gegeven voor wedstrijden op zondag, op de 1e en 3e zondag van de maand, met een maximum van 3 wedstrijden per vereniging.
  • De vereniging heeft een nieuwe verenigingscontroleur, Gerrit Zoet uit Elburg.
  • In de statuten staat dat de Algemene Ledenvergadering uiterlijk in mei moet worden gehouden. Door de corona maatregelingen was dat niet mogelijk en is de ALV uitgesteld naar oktober. Er waren 15 leden aanwezig.

Erelid
Joop Wijnbelt is dit jaar gestopt als bestuurslid. Joop is door het bestuur op de ALV voorgedragen als erelid, en door de leden benoemd tot erelid. Daarnaast krijgt Joop de Zilveren Erespeld van de federatie Sportvisserij MidWest Nederland. Joop is 1996 begonnen met het helpen bij de jeugd en is sinds 2002 bestuurslid. Joop is jarenlang verenigingscontroleur geweest, maar zijn grote passie is de jeugd. Als extra waardering is er een envelop met inhoud en bloemen voor zijn vrouw Coby.

Samenstelling bestuur en rooster van aftreden
Bestuurslid Functie
G. Berghorst

G. Kroneman

Mevr. W. van der Hoek
Penningmeester

K. Smit
Jeugdcommissie

Jordy van Loo
Visstand beheer
 x  x
M. Wolf
Jeugdcommissie / 2e Voorzitter

J. Broekhuizen
Wedstrijdcommissie

R. Smit
2e secretaris - 2e penningmeester

nieuw

Johan van Loo is gestopt als bestuurslid.

Ereleden
  • -dhr. J. Bonhof (per 24-03-2016)
  • dhr. E. van Kolthoorn (per 29-03-2018)
  • dhr. J. Wijnbergen (per 26-10-2020)

Aantal leden

2019 2020
Vispas
Jeugd Vispas
Extra Vispas
Totaal Leden

Jeugd
  • In januari zijn we begonnen met een vaste stok wedstrijd in de haven, in 2 groepen met als winnaars Roan Veldwijk en Josanne Goorman.
  • We hebben een streetfishcompetitie georganiseerd samen met HSV de Snoek uit Harderwijk. Uitslag: 1. Owen van Boven 2. Mika Kroese 3. Arnoud van Wijhe
  • Vanwege corona ging de schoonmaakactie in de haven dit jaar niet door.
  • 10 maart zijn Koen Smit en Fabian Gielbert geslaagd voor het examen viscoach.
  • De start van de vaste stok competitie kon niet doorgaan vanwege corona, maar trainingen mochten wel. 2 weken hebben we getraind, waarna ook de wedstrijden weer mochten. 30 jeugdleden deden wekelijks mee met de competitie. in totaal hebben we 51 verschillende deelnemers gehad. De uitslag: Oudste groep: 1. Josanne Goorman, 2. Gerjan Polinder en 3. Andries van Oene Jongste groep: 1. Robin Jonker, 2. Gabrielle Mensink en 3. Gijs Jonker.
  • We hebben een kunstaaswedstrijd georganiseerd door heel Elburg en Oostendorp, met uitzondering van de haven en de randmeren. De winnaars waren Tobin Zoet en Gijs Jonker.
  •  Met 35 enthousiaste jeugdleden en ouders zijn we naar Tom's Creek geweest om daar de grootste steuren en meervallen te vangen. een zeer geslaagde dag!
  •  Eind Augustus hebben we de Viskaravaan georganiseerd op de strekdam, samen met Stichting Wiel. Meer dan 80 kinderen konden vissen, oefenen op de drilmachine, tuigjes maken enz. Een super mooie dag met een hoop blijde gezichten.
  • Oktober was de maand voor de doodaaswedstrijd, winnaar werd Jorian Beijeman.
  • In november hebben we de uitslag van de fotowedstrijd bekend gemaakt: 1. Jibbe Wolf, 2. Gijs Jonker en 3. Robin van der Heide.
  •  December was de start van de Baarscompetitie, een coronaproof evenement, dat 3 maanden duurde. Met 40 deelnemers het grootste evenement dat we tot nu toe hebben gedaan. Iedere week een nieuwe tussenstand, dagelijks veel vissende jeugd om zo groot mogelijke baarzen te vangen en diverse clinics gedurende die 3 maanden. De uitslag: oudste groep 1. Sander Wolf, 2. Jarno van de Beek en 3. Mika Kroese. Jongste groep: 1. Ruben van Haarlem, 2. Geert Willem Westerink en 3. Jibbe Wolf.
  • Jeugdlid van het jaar is geworden: Robin van der Heide
  • In de coronaperiode hebben we online de vistopper v.d. week opgestart. Iedere week een nieuwe vistopper met een interview en een aantal foto's. Heel veel positieve reacties gehad over deze leuke kennismaking met onze jeugdleden.
  • Al deze activiteiten zijn mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren:Spro Sports International, Zunnebeld Zwolle, Fish Up, Iron Claw, Casa Picolo, Jumbo Elburg, Quantum, het Bottertje, Boni 't Harde, Boni Elburg, Plus Elburg, Esb Shipping, van Norel installaties Oosterwolde, Sportvisserij Nederland en Sportvisserij Midwest Nederland

Internet
Wilt u op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen binnen onze vereniging zoals de uitslagen van de wedstrijden, zie dan onze website www.poepenkolk.nl welke door dhr. Reezigt actueel wordt gehouden of op facebook https://nl-nl.facebook.com/poepenkolk.

De secretaris